My presentation in IIID

(PT) Sinopse

A mobilidade na cidade contemporânea, cada vez mais densa, complexa e diversificada, não contribui para a sustentabilidade se os “hábitos de vida” actuais persistirem. Torna-se necessária uma nova leitura na compreensão do uso da cidade, para conciliar o desenvolvimento económico e a acessibilidade com a melhoria da qualidade de vida e com a defesa do ambiente.

(EN) Synopsis

Mobility in the ‘contemporary city ’, more and more dense, complex and diverse, does not contribute to a sustainable model in the face of the current trends of individual mobility.

Ao participarem activamente na formação da complexidade urbana, as novas tecnologias poderão ser hoje aglutinadoras de mobilidades se integrarem diferentes níveis de informação segundo uma visão sistémica – intermodal. Ou seja, um sistema de informação co-participado e capaz de integrar informação das várias ofertas, promove a articulação dos transportes, permite uma melhor gestão do território e torna capaz a participação activa dos cidadãos.

O desafio que se coloca hoje ao designer é dar visibilidade às redes de transportes, desenhando interfaces claras e simples, apoiadas em imagens e símbolos gráficos, capazes de tornar o sistema mais flexível e atractivo e de informar respostas rápidas e eficazes, com vista a decisões de mobilidade mais sustentáveis.

A cidade de Aveiro é apresentada como exemplo de cidade portuguesa cujo potencial de desenvolvimento da intermodalidade dos transportes permite equacionar a hipótese de cenários de intervenção para uma mobilidade sustentável, para que desta forma, ao agir a nível local, se possam produzir reflexos a um nível mais abrangente.

(EN) Synopsis

Mobility in the ‘contemporary city ’, more and more dense, complex and diverse, does not contribute to a sustainable model in the face of the current trends of individual mobility.

A new reading becomes necessary for the understanding of the city’s use; one that reconciles economic development and accessibility with the improvement of the quality of life.

By actively participating in the configuration of today’s urban complexity, new technologies have the ability to become assimilators of “mobilities”. In other words, a system of information that is co-participated and able to integrate information on the various offerings, promotes transports’ coordination, allows for a better territory management and enables citizens’ active participation.

In this context, one of the challenges put forward to designers is to enhance the visibility of transport networks, by designing clear interfaces supported on images and graphic symbols, which are able to make the system more attractive, promoting and informing decisions leading to a more sustainable category of mobility.

The city of Aveiro is presented as a case study; the example of a Portuguese city whose potential for the development of intermodal transports allows for the formulation of scenarios of intervention for a sustainable mobility, so that, while acting at the local level, more far-reaching reflexes can be produced.

How, then, will we be able to build visual representations, materialized in the form of maps, which will conduce to the integration of pedestrians and cyclists with the use of public and private means of transportation?

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